torsdag 25 november 2010

Medicin

Idag har varit en intressant dag minsann, började med att jag vaknade vid klockan 08.00. Lika bra att gå upp liksom. Jag och mamma tog en buss till stan, skulle köpa träningskort, ladda mobilen + internet och listan är längre.

Vi fikade lite och shoppade, och vid klockan två hade jag läkartid. Jag skulle till läkaren för mina sömnproblem. Har testat massa olika mediciner men inget har funkat. Mina sömnproblem beror troligtvis på att jag har RLS och innan man börjar behandla med det starkaste så tar man lite svagare och icke beroendeframkallande mediciner först, så det finns väll två kvar att testa om inte denna funkar. Sen blir det enda alternativet Stesolid (stavning). Jag tror den hette så. Och jag har redan varit beroende av opiater (tradolan) så jag tycker att det räcker med att jag har tagit mig ur det. Men denna gången ska jag testa Tryptizol (som är främst anti depp) + Paraflex (muskelavslappnande som jag har testat innan). Nu vet jag vad de flesta tänker "hon tycker hon är cool", "Jävla pundare", "jag skulle aldrig stoppa i mig allt det" och listan går vidare.

Jag anser att de personer som säger stt de "hatar tabletter" och att de inte ens "kan ta" en alvedon, bara är patetiska. Om de inte har någon bakgrund som bidrar till dåliga minnen/upplevelser/missbruk och liknande. Varför ens säga en sådan kommentar, de personer som säger så tror jag inte har varit så sjuka att de verkligen behövet medicin. Jag tror ju inte man nekar en alvedon när man har 40 graders feber. Och det gäller starkare medicin med, sen finns det självklart personer som tar saker de inte borde, men de finns många människor som gör saker de inte borde men ändå kan man inte dra alla över samma kam. Vadå är tabletter/medicin dåligt bara för att några människor har valt att missbruka det!?

Jag har varit beroende av en stark smärtstillande medicin, jag vet hur det är att ta sig ur ett beroende. Men notera att jag hade ett recept utskrivet av en läkare samt diagnos. Jag vet att det är farligt, många ungdommar tar sådanna här preparat fast de inte vet något om det. Och om jag fick ändra på mitt förflutna önskar jag att jag aldrig hade börjat med den medicinen (tradolan) . Men vad ska man göra när inget hjälper. Man måste ju lyssna på de som kan, men vad de inte sa var hur jag skulle behöva leva mitt liv med en kännsla att något saknas. Vilket jag kommer få göra nu, nu saknas något.

Vad jag skulle vilja komma med detta tror jag är något sånt liknande, Mediciner/tabletter behövs de hjälper folk men de själper även människor. Men man måste förstå att om man börjar missbruka, har man oftast valt det själv. Och man kommer få ta sig ur det själv också. Det är ingen som kommer och hjälper dig igenom långa timmar av abstinens. Och jag tror att folk måste ändra inställning till detta, för uppenbarligen funkar detta inte, det är alderless för enkelt att få tag på vad man vill ha när man behöver det. Jag tycker även att de människor som inte behöver ta medicin ska ge fan i att yttra sig, för de vet uppenberligen inte vad det handlar om. Liksom ska "du" få mig att må dåligt bara för jag har ett "fel" i min kropp som behandlas genom att ta ett piller, det gör en inte till pundare. Jag vet inte hur många gånger jag har hört "jag tar inte ens alvedon" HALLÅ, det är alvedon, sålänge du håller dig till rätt dos, VAD SKA HÄNDA liksom!?

Nä, lägg ner attityden.och de som tar medicin behöver den oftast och hade nog gärna sluppit om de fick, TÄNK på DET!!  

1 kommentar:

  1. Måste bara tillägga att jag ksn skriva ett kilometerlångt inlägg om detta och jag har inte lagt ner tid på att argumentera, om min upplevelser osv men jag bara nuddar min åsikt lite. Lovar att det kommer ett mer "avslöjande" inlägg senare.

    SvaraRadera