lördag 27 november 2010

Rip

Jag lånade en dikt bok, där det fanns många dikter om döden. Och då kom jag att tänka på döden. och hur jag kommer att dö, i sjukdom, mord, olycka, av ålder, självmord. Och det finns även några citat ur låtar som påminner om döden:

"Why am I fighting to live
If I'm just living to fight"
"Why am I dying to live
If I'm just living to die"
Varför lever vi?
Är det "The big bang teory" eller "Biblen".
För om du tror på "The big bang teory" så skapades ju jorden av en händelse i rymden. Som bildade planeter, och då kom jorden (Tellus) till. På jorden började det växa liv, tillslut kom vi människor in i bilden. och vi utväcklade oss till de människor vi är idag. Alltså har vetenskaps männ bevisat att detta hände i det händelseförloppet. För att jorden hade resurser för att liv på sin planet. Vi människor har vuxit fram enligt ett vetenskapligt schema. Och då kan man ställa sig denna frågan! Vetenskapsmännen tror inte på ett liv efter döden.
Jag tror på ett liv efter döden, där jag får träffa alla mina vänner, familj, husdjur, släkt. Och bara umgås i en andlig värld. Där vi mår bra och som vi vill. Vill vi vara "höga" så får man det, eller så behövs det inte ens. Och att man kan komma ner på jorden och hälsa på dom man lämnat kvar (om man dör ung).

Men sen inser jag att jag tror på "The big bang teory". För forskare har ju visat att det är så, det är Så vi blev till. Och då slog det mig, Det finns inget ställe jag kan träffa mina kära igen. För  det finns ingen andlig värld i ett vetenskaps samhälle. Och den andliga kontakten vi upplever kanske bara är våra minnen, längtan, saknad, desperation, nostalgi, som får våran hjärna att "få oss att tro" att  vi känner deras närvaro, för vi vill så gärna ha dom hos oss, och då hjälper, hjärnan kroppen att känna mindre smärta.
själen, kanske kom när samhället utvecklades, när vi utvecklades. För den behövdes, när man skulle avgöra vad som var rätt och fel. Och man brukar ju säga att man har "ont i hjärtat" när kärleken tar slut, att man har "ont i själen när man mår dåligt" eller att det "gör ont i bröstet (ungeför där hjärtat och lungor sitter) När man får ångerst och panikatacker. Men jag tror inte den har satts där av någon gud, själen har vi själva byggt upp, för det behövs för att klara sig i dagens samhälle. Ur folket som jagade och levde på livsinstinkt, de behövde inte några själar, för där fick man inte fängelse om man mördade sin "urfolk-stam-ledare". Man kan ske inte mördade honom för man behöver honom i "flocken".

Biblen, jag tror att vi människor själva har hittat på biblen. Visst att det finns bevis på att jesus har funnits, och även händelser som jesus utsatte sig för. Men jesus kanske var en sjuk man. Han kanske hade en av de Personlighetsklyvningarna, Shcitsofreni, Tvångstankar sjukdommar man inte viste existerade då. Han kanske trodde att han var "Jesus" Guds son. Men vem har sagt att Jesus inte var till exempel, shcitso "gud" kanske bara var en röst i hans huvud som sa åt honnom att han måste göra alla dessa gjejer. För att rädda mänskligheten. Om du hade varit sjuk shcitsofreni, och en röst hade sagt till dig att du måste rädda mänskligheten, annas skulle allt gå under, skulle inte du gjort det då?
och biblen har blivit omskriven så många, att det med Maria jesus mor hade blivit befruktad av gud, eller att jesus öppnade in gång igenom ett hav. det kan de ha lagt till efter.
Folk vill inte inse att det inte finns något mer efter döden för det skrämmer oss. Det okända, tanken "finns inte jag mer då". Många människor är rädda för att dö, för de vet inte vad som kommer efter. Men det kommer inget efter. Vi skapades av en natur reaktion, Efter döden är det bara SVART. 

1 kommentar:

  1. den här teorin är sann enligt mig att det inte finns något efter döden. utan vi är bara en ren slump att vi ens finns.

    SvaraRadera