söndag 30 januari 2011

Pengar

Nu måste jag säga min sak angående pengar, inkomst och ekonomi.

Pengar spelar visst roll, lika mycket roll som kärlek. Att växa upp i en familj med god ekonomi underlättar och förbättar livskallitén dramatiskt. Vi lever i ett samhälle som är i största del uppbyggt av pengar, prylar och girighet. Jag vet inte om man kan köpa viss lycka, men jag vet att det är lättare att vara lycklig när man har en "platta" att stå på. Pengar ger dig en säker plattform att bygga på.

Vissa saker kan man bli riktigt irriterad på här i Sverige. Bara för vi bor i landet Sverige, så tror folk att det inte finns fattiga människor här. Och nej, då menar jag inte att du inte har råd att köpa den dära snygga jackan eller festa varje helg. Utan då menar jag människor som inte har mat att äta, inte pengar att ta sig någonstans, göra någonting.

Då tänker många på hemlösa, vilket är ett hemskt och stort problem. Men det är inte de hemlösa jag menar, inte denna gången. Jag menar vanliga familjer, vanliga föräldrar med eller utan jobb. Som kanske bor i hus/lägenhet, på utsidan ser det bra ut. Men när kollar i familjens kylskåp/frys är det tomt. Det finns familjer som bor i hus utan värme. Det finns familjer som tar lån för att klara av att ge sina barn juklappar. Som tar av barnens sparpengar för att köpa mat. Många tror inte att det finns någon underklass i Sverige. Och det som lever i "skiten" förtjänar det, de jobbar inte, de är lata. Men så är det inte, det finns föräldrar som jobbar och sliter men har ändå inte mat på bordet. Det finns barn som bara får ett mål mat om dagen, som får äta sig jätte mätta av skolmaten för de vet att det är tomt hemma. Barn/vuxna som plockar äpplen, bär och så vidare, För att ha något att äta. Många tror att det inte finns några barn i Sverige som behöver gå och lägga sig hungriga. Föräldrarna behöver inte missbruka, vara arbetslösa, ensamstående detta är vanligare än man tror.

Pengar betyder lika mycket som kärlek i dagens sammhälle, se bara på u-länderna. Där finns kärlek men inga pengar, och ser det ut som det fukar där nere? Don't think so!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar