torsdag 16 december 2010

Idioti

Jag kan inte riktigt förstå varför alla längtar så till julen. Jag längtar verkligen inte jag vet att alla tycker att jag är negativ och så vidare när jag skriver så. Och visst var julen rolig när man var liten, men nu blir man bara påmind hur bra man hade det som liten. Och att för varje år som går växer ansvaret. Och för varje jul som går blir det mer att hålla koll på/ta hand om.

Tänk på alla hemmlösa nu när vi har en sådan kall vinter. Vart ska de ta vägen?
Vem ska ge dem julklappar?
Vart ska de ställa sin gran?
Jag vet att livet inte är rättvist, men varför ska man bara acceptera det?

Jag läste i ett "anti droger" ett inlägg från en kvinna, hon hade svarat på en kommentar från "Admin". Det handlade om drogmissbrukare. Jag citerar;

Admin skrev;
"Jag tycker alla oseriösa ska lämna denna grupp, som säger "våga säga ja till droger" (jag har rättat dennes stavning)

"Men herregud menniskor. ni som säger jag till droger: dra till eran grupp istället ! bort härifrån! vill ni veta en sak? att ni är så jävla svaga!!!!att ni inte klarar nånting i livet utan det.så jävla svaga ni är!!var a en har problem i li...vet,men man skall vara stark a klara a bearbeta inte bedöva eran kännslor med droger,för stunden.vidriga ni är helt änkelt!! sök hjälp så ni tar hjälp med våran skatte pengar .vi som jobbar för er får ett skit i dag men ni får allt!!! tänk på att våran barn lider pga. av er.ju mycke knarkare a cosbiddragere dessto mer dras det skatt ifrån oss. hade ni inte knarkat hade skatten misnkat säkert!!
 
Denna människan kan ärligt inte ha mycket i huvudet. Jag försvarar inte drogmissbruk över huvud taget. Men alla har ju sina anledningar till saker och ting. Alla är olika och alla har vi olika förutsättningar. Många människor har redan fallit igenom samhället och har ingen mer hjälp att få. Det vill säga att den skatt vi har betalat, för att sveriges medborgare ska få hjälp. Inte har räckt. Och det fins många missbrukare som till exempel alkolholister som klarar av att hålla ett jobb och som betalar skatt. Skatt som kanske går till hennes barns skolmat. Men detta har nog inte slagit denna människa. Jag tycker det är så orättvist, att man drar alla över samma kam. Ett drogmissbruk kan börja på så många olika sätt. Och den skatt vi betalar, räcker den? Eftersom drogmissbruket ökar ibland unga och ändå är medvetenheten större än någonsin.
 
Kanske detta livet har blivit för svårt att leva?
 
Kanske man behöver en flykt från verkligheten. Vi behöver ändra våra vanor, att ta till droger när vi inte mår bra än inte hållbart. Men människor måste börja inse, det är bara galet att dessa okunninga männsikor ska få starta en sådanhär grupp (gruppen finns på facebook). Jag tycker bara att kanske apoteket eller läkare ska gå ihop och starta detta. Eller kanske förra missbrukare. För de vet, de vet hur det funkar. Dessa människor verkar inte veta något alls, vilket jag inte tycker är rättvist. Även missbrukare har rätt i samhället. Man kan inte skriva så.
 
Det finns många olika missbruk, vart går gränsen? När ska man "skylla sig själv", och vilka missbruk är "okej"?
  • Drogmissbruk?
  • Sexmissbruk?
  • Att skada sig själv (skära sig) ?
  • Matmissbruk?
  • Ciggaretter/snus?
  • Shopping?
  • Spelmissbruk?
Vad är okej? Alla dessa missbruk kostar pengar, skattepengar. Att hjälpa dessa människor på fötter igen är något jag tycker vi är tvungna att göra. För oftast har vårat "system" redan svikit dem.

Tillbaka till hemlösa;
Så när ni äter eran julmat eller öppnar era klappar. Kom ihåg denna texten. Kom ihåg att det finns barn som sitter hemma, kanske utan värme, kanske utan mamma eller pappa, som inte får några klappar. Eller tänk på en gammal man/kvinna som får sitta i ett trapphus och höra skratten, känna värmen ifån lägenheterna i byggnaden. Tänk på det!

Jag är inte bätte själv de är jag medveten om, så ta inte detta som en "diss" till alla som gillar julen, jag bara skriver ner lite om mina kännslor och tankar.

den 12 december kl. 16:34"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar